دفاع کارشناسی ارشد

جلسه دفاع کارشناسی ارشد حسابداری

عنوان پایان نامه :تأثیر ویژگی­های هیأت مدیره بر ارزش شرکت

رشته تحصیلی : حسابداری

دانشجو: مریم سرلک

استاد راهنما: دکتر رحیمی

اساتید داور: دکتر اسدی، دکتر ساعدی

ساعت جلسه: ۱۴:۰۰

تاریخ: یکشنبه ۱۳۹۷/۱۱/۱۴

محل برگزاری:  سالن کنفرانس

 

چکیده

ارزش گذاری یکی از موضوعات اساسی در حوزه های مدیریت مالی و سرمایه گذاری است. سرمایه گذاران با داشتن اطلاعات حسابداری  می توانند عایداتشان را حداکثر کنند، بدین منظور باید از مدل­های ارزش گذاری و  عوامل موثر بر آن ها استفاده کنند. حاکمیت شرکتی یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر ارزش شرکت می باشد که در ارتباط با بحث حاکمیت شرکتی، یکی از مهمترین سازوکارهای آن هیئت مدیره می باشد که مدیران مالی و سرمایه گذاران باید باتوجه به ابعاد مختلف هیئت مدیره ، بهترین ترکیب منابع برای سرمایه گذاران با هدف حداکثرسازی ثروت سهامداران را انتخاب کنند. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ویژگی‌های هیات مدیره بر ارزش شرکت می باشد.

در راستای هدف پژوهش، شش فرضیه تدوین، و مورد آزمون قرار گرفت. برای آزمون فرضیه ها، نمونه ای شامل ۱۱۹ شرکت به روش حذف سیستماتیک از بین شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره ی  زمانی ۱۳۹۶ -۱۳۹۰ انتخاب گردید.  برای اندازه گیری ارزش شرکت از شاخص­های نرخ بازده دارایی و نسبت کیو- توبین استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها از مدل رگرسیون چند متغیره به روش داده های ترکیبی استفاده گردید.

نتایج این پژوهش نشان می دهد اندازه هیات مدیره دارای اثر معنی دار و مثبت بر نرخ بازده دارایی­ها و نسبت کیو- توبین و درنتیجه دارای اثر معنی دار و مثبت بر ارزش شرکت می‌باشد. همچنین درصد مدیران غیرموظف هیات مدیره بر نرخ بازده دارایی­ها و نسبت کیو- توبین و درنتیجه ارزش شرکت اثر معنی دار و مثبت دارد. نتایج این پژوهش موید آن است که نقش دوگانه مدیرعامل دارای اثر معنی داری بر نرخ بازده دارایی­ها و نسبت کیو- توبین و درنتیجه ارزش شرکت نمی باشد.

کلمات کلیدی: نرخ بازده دارایی ­ها، نسبت کیو- توبین، ویژگی­ های هیئت مدیره، اندازه هیئت مدیره، دوگانگی وظیفه مدیرعامل